Komeda Jazz Festival
Masz wyłączoną obsługę języka JavaScript lub używasz starej wersji odtwarzacza Flash Player firmy Adobe. Pobierz najnowszy odtwarzacz Flash Player.

Sobota, 11 XI, godz. 15.00, Klub czarnego Krążka MBP, Słupsk

Stanisław Danielewicz jest publicystą i krytykiem muzycznym, autorem książek o muzyce, wykładowcą historii i literatury jazzu europejskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W r. 2011 ukazała się nakładem PWM w Krakowie obszerna praca „Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1045 – 2010”. Jej uzupełnieniem była kolejna książka Danielewicza, opublikowana w 2014 roku przez Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego :„Jazzowisko Trójmiasta. Czwarta zmiana”.

W roku 2017 ukazała się monumentalna, kilkusetstronicowa książka Danielewicza (we współpracy z Marcinem Jacobsonem): „Rockowisko Trójmiasta. Lata 70”.

Wszystkie te prace prezentują szeroki wachlarz opinii o trójmiejskim środowisku muzyków jazzowych i rockowych, w tle z bardziej i mniej szczegółowymi dygresjami, odnoszącymi się do życia kulturalnego w Trójmieście.

Od wielu lat Stanisław Danielewicz publikuje na łamach „Jazz Forum”, jako recenzent koncertów, festiwali, płyt i książek. Jest doktorem nauk humanistycznych, bierze udział w sesjach naukowych, których przedmiotem jest jazz – w wymiarze kulturowym, historycznym, socjologicznym czy teorii muzyki.

W latach 1973-1989 Danielewicz był korespondentem „New Musical Express” w Londynie, zajmując się życiem muzycznym Europy Wschodniej. W latach 1992-1993 był redaktorem naczelnym Tygodnika Muzycznego WOW!!!

Znanym epizodem z życia publicysty jest jego wielomiesięczne uwięzienie w stanie wojennym w roku 1982, gdy okazało się, że opublikowana na łamach „Dziennika Bałtyckiego” recenzja płytowa jego autorstwa zawiera ukryte w tekście hasło WRONA SKONA. Niemniej, ów „wybryk” na kilka lat zamknął przed autorem możliwość publikowania w Polsce przed rokiem 1989. W roku 1990 Danielewicz został zaproszony do udziału w trzymiesięcznym kursie medialnym, organizowanym w Wielkiej Brytanii przez Thomson Foundation.